Rekisteri- ja tietosuojaseloste

Tämä on Dentarium Oy:n EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukainen rekisteri- ja tietosuojaseloste.
Laadittu 10.11.2025.

1. Rekisterinpitäjä

Dentarium Oy
Mikonkatu 8 A, 7. krs
00100 Helsinki
Y-tunnus: [lisää tarvittaessa]

2. Rekisteristä vastaava yhteyshenkilö

Jorma Lukkariniemi
Sähköposti: jorma.lukkariniemi@fiment.fi
Puhelin: 050 55 272 95

3. Rekisterin nimi

Dentarium Oy:n asiakas- ja ajanvarausrekisteri

4. Oikeusperuste ja henkilötietojen käsittelyn tarkoitus

Henkilötietojen käsittelyn oikeusperusteet ovat:

  • sopimus (esim. palvelun varaaminen ja toteuttaminen)

  • lakisääteinen velvoite (esim. kirjanpitolainsäädäntö ja terveydenhuollon säädökset)

  • rekisteröidyn suostumus (esim. markkinointiviestintä, uutiskirjeet)

Henkilötietoja käsitellään seuraaviin tarkoituksiin:

  • ajanvarausten käsittely ja vahvistaminen

  • asiakasviestintä ja asiakassuhteen ylläpito

  • palveluiden tuottaminen ja kehittäminen

  • lakisääteisten velvoitteiden täyttäminen (esim. laskutus ja kirjanpito)

  • suostumuksen perusteella tapahtuva markkinointi

Tietoja ei käytetä automatisoituun päätöksentekoon tai profilointiin.

5. Rekisterin tietosisältö

Rekisteriin tallennettavia tietoja voivat olla:

  • etu- ja sukunimi

  • yhteystiedot (puhelinnumero, sähköposti, osoite)

  • ajanvarauksen tiedot (palvelu, aika, lisätiedot)

  • laskutus- ja maksutiedot

  • asiakkuuteen liittyvä viestintä ja palveluhistoria

  • mahdolliset suostumukset ja kiellot markkinointiin liittyen

Tietoja säilytetään niin kauan kuin asiakassuhteen hoitaminen tai lakisääteiset velvoitteet edellyttävät.
Tiedot poistetaan tai anonymisoidaan, kun niiden säilyttämiselle ei enää ole perustetta.

Verkkosivuston vierailijoiden IP-osoitteita ja välttämättömiä evästeitä käsitellään oikeutetun edun perusteella sivuston toimivuuden, turvallisuuden ja tilastoinnin varmistamiseksi. Kolmansien osapuolten evästeille pyydetään erillinen suostumus.

6. Säännönmukaiset tietolähteet

Tietoja saadaan asiakkaalta:

  • ajanvarauksen yhteydessä (verkkolomake, sähköposti, puhelin)

  • asiakastapaamisissa ja palvelutilanteissa

  • asiakkaan itse antamista tiedoista

Yritysten yhteyshenkilöiden tietoja voidaan kerätä myös julkisista lähteistä (esim. verkkosivut, hakemistopalvelut).

7. Tietojen säännönmukaiset luovutukset ja siirrot EU:n tai ETA:n ulkopuolelle

Tietoja ei luovuteta säännönmukaisesti kolmansille osapuolille, paitsi:

  • palveluntarjoajille, jotka käsittelevät tietoja rekisterinpitäjän lukuun (esim. ajanvaraus- ja laskutuspalvelut)

  • viranomaisille, silloin kun se on lain edellyttämää

Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle ilman rekisteröidyn nimenomaista suostumusta tai ilman EU-komission hyväksymää siirtoperustetta.

8. Rekisterin suojauksen periaatteet

Rekisterin käsittelyssä noudatetaan huolellisuutta.
Tietojärjestelmät ja sähköiset palvelut on suojattu palomuurein, salasanoin ja muilla teknisillä ratkaisuilla.
Manuaalisesti käsiteltävät tiedot säilytetään lukituissa tiloissa.
Pääsy tietoihin on vain niillä työntekijöillä, joiden työtehtävät sitä edellyttävät.

9. Tarkastusoikeus ja oikeus tiedon korjaamiseen

Jokaisella rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus:

  • tarkistaa itseään koskevat tiedot

  • vaatia virheellisten tai vanhentuneiden tietojen oikaisua

Pyyntö tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjälle.
Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä.
Vastaus annetaan pääsääntöisesti kuukauden kuluessa.

10. Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet

Rekisteröidyllä on oikeus:

  • pyytää tietojensa poistamista rekisteristä ("oikeus tulla unohdetuksi")

  • rajoittaa henkilötietojensa käsittelyä tietyissä tilanteissa

  • peruuttaa suostumuksensa markkinointiin milloin tahansa

Pyynnöt tulee toimittaa kirjallisesti rekisterinpitäjälle.
Rekisterinpitäjä vastaa pyyntöihin EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti (pääsääntöisesti kuukauden kuluessa).